Anda butuh kitab-kitab kuning atau kitab Islam lainnya kunjungi Toko kitab kuning ini!

BAB 38_NIAT DAN ADABNYA

بِسْــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Bab 1_Niat dan Adabnya:

@ Segala perbuatan dhohir dan batin hendaklah dilakukan semata mata mengharap ridlo Allah. Allah Maha Mengetahui dhohir dan batin seseorang.(Alimron :2,Azzumar:11)

@ Derajat amal seseorang itu bergantung pada niatnya. Dan Allah hanya melihat niat seseorang,tidak melihat rupa atau hartanya.(Muslim)

@ Setiap amalan tidak akan sampai pada Allah,kecuali jika diiringi takwa padaNYA.(Alhajj:37)

@ A. Tempat niat; Didalam hati, B. Waktu niat;Pada permulaan beramal, C. Syarat niat; Semata mata untuk kebaikan.(Imam Nawawi)

@ Manusia akan dibangkitkan berdasarkan niat dan keadaan matinya.(Muslim,Abu Dawud)

@ Kesempurnaan ibadah bergantung pada kebenaran niat dan cara.(Abu Laits Samarqondi)

@ Niat sungguh2 atas kejahatan,ditulis sebagai dosa. 2 orang yang berkelahi dengan senjata,ke 2 nya masuk neraka walau yang terbunuh hanya seorang.(Muslim)

@ Lelaki yang menikahi wanita tanpa niat membayar maharnya adalah pezina. Dan orang yang berutang tidak niat membayar utangnya,adalah pencuri.(Ahmad,Ibnu Majah)

@ Dalam keadaan tertentu,niat orang mukmin itu lebih baik daripada amalnya.(Nashr Samarqondi).* Berniat kebaikan kan dapat pahala,walau belum diamalkan. Dan bila diamalkan,belum tentu dapat pahala. Bergantung pada niat dan caranya.

@ Amalan orang munafik lebih baik dari niatnya.(Abu Laits Samarqandi)

@ Keselamatan itu ada dalam 2 hal : Takwa dan Niat. Kebinasaan juga ada dalam 2 hal : Putus asa dan Ujub.(Abdullah bin Mas'ud)

@ Niat adalah rahasia yang tiada mengetahui selain Allah.(Alghozali)

@ Jika berniat kebaikan,ditulis 1 pahala. Jika dilaksanakan ditulis 10 -700 pahala atau lebih. Dan jika berniat keburukan dan tidak dikerjakan,ditulis 1 dosa.(Bukhori,Muslim)

@ Jika niat beramal shaleh,usahakanlah merealisasikanya. Jika tidak,apa yang diniatkan tidak bermafaat baginya.(Abu Laits Samarqandi)

@ Seseorang yang berucap menyakitkan dengan niat baik,akan Allah tanamkan rasa maaf dihati orang lain atas ucapanya.(Abu Laits Samarqandi)

@ Barangsiapa niat taubat dari dosa2nya,hingga ia mati dalam keadaan bersih dari dosa.(Abu Laits Samarqandi)

@ Tidak berdosa orang yang dipaksa kufur,sedang hatinya tetap beriman pada Allah,karena niat itu dalam hati.(Annahl:106)

@ Jangan sekali kali dunia jadi tujuan amal. Barngsiapa menjadikan dunia tujuan niatnya,Allah jadikan kemiskinan didepannya dan ia akan dipisahkan dari suatu yang paling disukainya.(Ibnu Majah)

@ Selalu memperbaiki niat sebelum amal. Selama niat kebaikan,berarti selalu dalam kebaikan.(Para Shalihin)

@ Amalan yang paling utama disisi Allah ialah : 1. Melaksanakan apa yang telah diwajibkan Oleh Allah, 2. Menjaga diri dari hal yang diharamkan Allah, 3. Membetulkan niat.(Umar bin khothob ra)

@ Nusrotullah terhadap hambanya itu menurut kadar niatnya.(Salim bin Abdillah)

@ berbahagialah mata yang tertidur tanpa niat berbuat dosa,terbangun dalam keadaan tidak berdosa.(Isa as)

@ Allah uji hambanya dalam tiap keadaan,agar mengetahui siapa yang baik dan buruk amalnya.(Muhammad:31)

@ Niat itu antara kehendak dan maksud. Untuk mendapatkan niat yang sempurna,perlu memperbaiki 3 hal : 1. Ilmu, 2. Kehendak, 3. Kemampuan.(Alghozali)
@ Ketaatan adalah makanan bagi hati manusia,dan akan tersusun dengan niat dan amal.(Alghozali)

@ Hati adalah tempat niat. Ia ibarat pemimpin. Sedangkan anggota badan ibarat pelayan,rakyat dan pengikutnya.(Alghozali)

@ Hendaknya selalu memperbaiki hati. Apabila hati baik,anggota tubuh lainnya pun akan baik. Jika hati buruk,anggota tubuh yang lain pun akan buruk.(Muttafaqun 'alaih)

***


ٱلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلْعَٰلَمِين